4 اوت 2023 - محققان دانشکده پزشکی و دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا، مطالعه ای را در مورد رابطه بین رژیم غذایی و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی رهبری کردند.نتایج این تحقیق در مجله بین المللی چاقی، منتشر شده است.

بیش از 20 سال، این تیم تحقیقاتی مصرف منظم رژیم غذایی افراد را مورد بررسی قرار دادند و توجه ویژه ای به شیرین کننده های غیر مغذی داشتند که معمولا جزو شیرین کننده های مصنوعی محسوب می شوند. آنها دریافتند که مصرف طولانی مدت آسپارتام، ساخارین و نوشیدنی های رژیمی با افزایش ذخایر چربی در شکم و چربی در عضلات مرتبط است. با این حال، این مطالعه هیچ ارتباط معنی داری بین شیرین کننده ی مصنوعی سوکرالوز و این معیارهای حجم چربی، پیدا نکرد.

این مطالعه نشان داد که مصرف معمولی و طولانی مدت کل و انفرادی شیرین کننده های مصنوعی با حجم بیشتری از بافت چربی که معمولاً به عنوان چربی بدن شناخته می شود، مرتبط است. این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل، از جمله میزان غذا خوردن یا کیفیت رژیم غذایی یک فرد، وجود داشت.

یافته‌های این مطالعه نگرانی‌هایی را در مورد توصیه‌های انجمن دیابت آمریکا و انجمن قلب آمریکا که به جای قندهای افزوده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی را ترویج می‌کنند، افزایش می‌دهد. بر اساس این نتایج، محققان به افراد توصیه کردند که رویکردهای جایگزینی را در نظر بگیرند، زیرا مصرف طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی ممکن است عواقب بالقوه مضری برای سلامتی آنها داشته باشد.

پرفسور لین استفن، استاد دانشکده بهداشت عمومی و محقق اصلی این مطالعه، گفت: مطالعه ی ما به‌ویژه با توجه به هشدار اخیر سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات بالقوه آسپارتام برای سلامتی، مهم است. این یافته‌ها بر اهمیت یافتن جایگزین‌هایی برای شیرین‌کننده‌های مصنوعی در غذاها و نوشیدنی‌ها تاکید می‌کند، به‌ویژه که این شیرین‌کننده‌های اضافه‌شده ممکن است پیامدهای منفی برای سلامتی داشته باشند.

محققان بر نیاز به مطالعات بیشتر برای درک بهتر ارتباط بین مصرف شیرین کننده مصنوعی و افزایش چربی بدن، کشف مکانیسم های اساسی و به دست آوردن بینش روشن تر در مورد نحوه ی تأثیر عادات غذایی بر سلامت متابولیک تاکید کردند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230804/Artificial-sweeteners-linked-to-increased-body-fat-study-finds.aspx